mandag 28. mars 2016

Pelargonium - stiklingsformering

Pelargonium er lett å stiklingsformere. Hvis du har en eller flere pelargonier du er spesielt glad i og gjerne skulle hatt flere av, er stiklingsformering både enkelt og dessuten gratis! Våren og sommeren er den beste tida for stiklingsformering, så du kan gjerne starte nå med én gang.
Her har jeg skåret fire stiklinger av min kjære Sitronpelargonium (Pelargonium graveolens). Det er viktig at det er minst ett, gjerne to bladfester under jorda og to til tre over jorda, for å lykkes med at stiklingen roter seg. Jeg kniper av bladene som kommer under jorda og tar dessuten bort store blader over jorda.

Når man setter stiklingene rett i jord, synes jeg at de roter seg ganske fort, kanskje etter ca. fire uker allerede. Jeg har ikke god erfaring med å sette pelargonium-stiklinger under  plast mens de roter seg - jeg synes ofte de mugner i stedet - selv om det er luftehull i plasten.
Du ser at stiklingene har fått rot, når nye blader vokser frem. Da er det på tide at de blir pottet om i hver sin potte. Sitronpelargonium har litt slengete vekst, så morplanten blir bare tettere og finere når du tar stiklinger av den i blant!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar