lørdag 9. april 2016

Påskekaktusen kan man ha i mange år - den er en riktig overlever


Påskekaktus (Rhipsalidopsis) blomstrer på nytt hvert år. Under blomstringen trenger den vann iallfall en gang i uka. Det er lett å ta avleggere av påskekaktus - bare ta av ett par ledd og sett dem i jord - etter at kaktusen har blomstret av.

Påskekaktusen er en skogkaktus og trenger derfor ikke like mye sol som de kaktusene som vokser i ørkenen. Jeg har mine påskekaktuser i et nordvest-vendt vindu når de blomstrer.

De krukkene som påskekaktusene står i, har jeg arvet fra min mormor, som brukte dem til å ha henholdsvis salt og mel i. Jeg synes de er dekorative som blomsterkrukker! Mormor pleide å sette sin påskekaktus på den uoppvarmede finstua om vinteren og flyttet den i kjøkkenet når knoppene begynte å vise seg. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar