tirsdag 26. april 2016

Primula betyr "den første om våren" - og det stemmer jo ganske godt!

Den gule primulaen på bildet har jeg fått av en hagevenninne i Levanger, som hadde hentet den i skogen i Stjørdal, hvor den vokste vilt. Det hadde vært interessant å høre om noen som leser bloggen min har en mening om hvilken type Primula dette er? Navnet Primula betyr "den første om våren" og det stemmer jo godt, for her ved Trøndelagskysten blomstrer den fra april til juni. I dag snødde det på mine primulaer, men det ser ikke ut til at den tar noen skade av det. Den sprer seg med frø, så hvis du synes den sprer seg for mye i din hage, er det bare å klippe av frøstandene før den rekker å frøså seg.

Et av sagnene om marianøkleblom (Primula veris) forteller at Jomfru Maria mistet nøkkelen til himmelporten. Den falt ned på jorda og der vokste det opp en marianøkleblom, slik at hun skulle finne nøkkelen igjen! Noen norske dialekter kaller marianøkleblom for himmelsnykkel.

Primula tilhører nøkleblomfamilien og finnes i flere farger. Planten vokser vilt i det sørlige Norge, men det er vel helst den lysegule varianten. Primula liker litt fuktige, gjerne skyggefulle voksesteder og den trives i tillegg riktig godt nær sjøen - slik som den vokser i min hage.  Primula er ikke giftig og både blomster og blad er spiselige. Dog er det noen som reagerer allergisk på den, så jeg ville ikke anbefale den i salaten. I tidligere tider ble primula brukt som medisinsk urteplante og man trodde den var både slimløsende og svakt smertestillende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar