søndag 10. juli 2016

Honningknoppurt - en av de riktig gamle mormorstaudene!

Honningknoppurt (Centaurea montana) er en blomst jeg husker fra min barndoms mormorhage. Den tilhører kurvblomstfamilien og er en staude.  Honningknoppurt tilhører de klassiske bondehageplantene og ble første gang nevnt i norske hagebøker i 1873! 
Min mor pleide å kalle denne blomsten for kornblomst. Honningknoppurt og kornblomst tilhører riktignok samme familie, men kornblomsten er ettårig. I min mormors hage var honningknoppurten forsvunnet da jeg tok over hus og hage i 2002, så jeg fikk en avlegger fra min farmors hage istedet - for der levde den i beste velgående.

Planten er en takknemlig og enkel staude å ha med å gjøre - og så har den i tillegg stor prydverdi. Den sprer seg med underjordiske teger og man må passe litt på den, for ellers er den snart overalt i hagen! Røttene er enkle å grave opp, og det er alltid noen hagevenner som vil ha en avlegger eller 10! Når den begynner å blomstre av, klipper jeg planten helt ned, og deretter kommer den med et nytt flor litt senere på sommeren. Det finnes en hvit variant av denne planten, og den kunne jeg gjerne tenkt meg å ha, men jeg har aldri sett denne på hagesentrene i min nærhet.


3 kommentarer:

  1. Ja, det er en fin plante, min har lagt seg helt ned i år, så den trenger deling. Jeg klipper den også helt ned mot slutten av blomstringen, og selv om blomstene er flotte liker jeg aller best når den har de lave grågrønne bladene.
    Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg! Det hender at jeg må støtte opp honningknoppurten de siste 14 dagene, før blomstringen avtar og jeg klipper den ned. Ellers er den ganske fin i buketter, også! Hilsen Lillian

      Slett
  2. Jeg to med en bit fra min barndomshage, og plasserte den helt i utkanten av hagen. Der har den det fint!
    Har faktisk også en svart variant.

    SvarSlett