fredag 9. september 2016

Ringblomster - Nå er tida inne for å sanke frø og tørke blomster!

Ringblomst (Calendula officinalis) tilhører kurvplantefamilien og dyrkes i Norge som en ettårig plante. Ringblomster har forholdsvis kort utviklingstid fra frø til blomstrende plante - kun 50 - 60 dager - og er derfor egnet til å så rett i bedet - uten forkultivering. 

Hvis man plukker blomster av ringblomst-plantene ofte, blir blomstringen forlenget. På engelsk heter ringblomsten "Marigold" og det betyr at ringblomsten var viet til jomfru Maria.   

Nå om høsten, er det smart å la noen av blomstrene få gå i frø, slik at vi kan samle frø til bruk neste år! Når frøene er helt tørre, kan de oppbevares i en konvolutt eller i et kaffefilter til neste vår. 

Ringblomst har blitt brukt til medisinplante og i matlaging i uminnelige tider. Som te, påstås det at den kan senke blodtrykket og virke lett beroligende. Her har jeg plukket blomster som jeg skal tørke til bruk i salve og krem.

Jeg legger kronbladene til tørk på et vakkert fat og bruker det som en dekorasjon på stua. Brukt utvortes, som salve eller som knuste kronblad, har ringblomst en antiseptisk og sårhelende virkning. I forfjor tørket jeg kronblader som jeg brukte til pynt på kaker. I fjor laget jeg ringblomst-salve - med stort hell. Barnebarnas såre bleiestumper ble raskt helt fine. En venninne som som etter en operasjon var hoven i foten og hadde sår og kløende hud, ble også raskt bedre med ringblomst-salven. Nå skal jeg lage en ny porsjon av salven. Oppskriften følger i morgen!

1 kommentar:

  1. Så spennende Lillian .. du er flink. Nu skal jeg gå å kjøpe ringblomst frø til å så i Hagen til våren . Artig at de kan brukes i mat og jeg tenker på å bruke det i min spesielle Panna Cotta ! En sånn salve hadde jeg hatt lyst å kjøpe fra deg når vi treffes igjen . Jeg kan vel bestille en nu !

    SvarSlett